نحوه عملکرد سر سیلندر و عیب یابی آن!

نحوه عملکرد سر سیلندر و عیب یابی آن!
  حمید فتحی (مدیر ارشد)       شنبه 11 آبان 1398 16:32      آموزش      0   0
سر سیلندر یکی از مهمترین اجزای خودرو به‌شمار می‌آید و اغلب افراد با این نام کم و بیش آشنایی دارند ولی افرادی هم هستند که اصلا هیچ ذهنیتی از این بخش خودرو ندارند. سر سیلندر به قطعه‌ای از خودرو گفته می شود که توسط شرکت‌های تولیدی قطعات خودرو با استفاده از مواد مرغوبی چون آلیاژ آلومینیوم و چدن طراحی و ساخته می‌شوند. این قطعات با استفاده از تکنولوژی‌های روز قالب‌گیری تولید می‌شوند اما این قطعه از هر جنس و با هر کیفیتی تولید و عرضه شود در اثر فشار زیاد ناشی از عوامل مختلف دچار آسیب و صدمه خواهد شد.
 
شاید اصطلاحاتی چون سوختن سرسیلندر و واشر سر سیلندر و … را شنیده‌اید یا برای خودرو شما اتفاقاتی نظیر این موارد رخ داده است و به سیلندر خودرو مرتبط بوده است. در این مقاله از توربومگ قصد داریم تا شما را با این قسمت خودرو، اجزای آن، عیوب مرتبط و تعمیر سر سیلندر آسیب‌دیده بیشتر آشنا کنیم بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
 
آشنایی با سر سیلندر
 
یکی از اجزای اصلی موتور خودرو، سر سلیندر آن به‌شمار می‌آید و از مجموعه سوپاپ، میل سوپاپ و مانیفولدها تشکیل شده است که بر روی این قطعه نصب شده‌اند. این بخش خودرو از مواد باکیفیت و مرغوب با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در زمینه قالب‌گیری تولید می‌شود. این بخش از خودرو جزء ساکن موتور محسوب می‌شود و به نوعی ستون فقرات موتور نامیده می‌شود.
 
در صورتی که سرسیلندر تحت حرارت بیش از حد تحمل خود قرار گیرد به اصطلاح سر سیلندر می‌سوزد و این همان تغییر شکل و پیچش قطعه در اثر حرارت بیش از حد محسوب می‌شود و به تعویض سرسیلندر نیاز است. عوامل زیادی در آسیب‌دیدگی این قطعه از خودرو تاثیرگذار هستند که در بخش‌های بعدی به طور کامل و جامع اشاره می‌کنیم ولی مهمترین علت به گرمای بیش از حد مربوط می‌شود و دلیل این امر به قانون حرکت رو به بالای جریان گرما مرتبط است و قرار گرفتن محفظه احتراق موتور در داخل سرسیلندر در هنگام کار کردن خودرو مهمترین علت تولید حرارت محسوب می‌شود.
 
جنس سر سیلندر
 
همانطور که گفته شد، سر سیلندر قطعه‌ای ساکن از خودرو به‌شمار می‌آید که توسط شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو ساخته می‌شود. سرسیلندر از مواد مرغوب و باکیفیتی از قبیل آلیاژهای آلومینیوم و آلیاژ‌های آهن (چدن) با قالب‌گیری به صورت تزریقی و ریختگی تولید می‌شود.
 
این قطعه از خودرو اغلب به صورت یکپارچه یا برای موتورهای سنگین به صورت چند تکه ریخته می‌شود و سپس به شکل مورد نظر تراشیده و صیقل داده می‌شوند.
 
اجزا و متعلقات سرسیلندر
 
سرسیلندر خودرو از تعداد زیادی اجزا و متعلقات تشکیل شده است که از جمله آن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
مانیفولدهای دود و گاز
سیستم سوپاپ
میل سوپاپ
درب سوپاپ
شمع
ترموستات
واشر
دلکو
پمپ بنزین
انژکتور و ریل سوخت
 

سر سیلندر چگونه می‌سوزد؟
 
با توجه به قرار گیری محفظه احتراق موتور به عنوان گرمترین قسمت موتور در داخل سیلندر، این قطعه باید حرارت زیادی را در حین کارکردن خودرو تحمل کند. در مواقعی که سرسیلندر بیش از حد تحمل گرم شود، دچار سوختگی می‌شود. همچنین اگر به موارد زیر توجه نشود، ممکن است سر سیلندر دچار آسیب و سوختگی شود:
 
رعایت نکردن ترتیب بستن پیچ‌ها در هنگام باز و بسته کردن سیلندر
بازکردن در هنگام گرم بودن
فشار بیش از حد به سیلندر
ایراد در مسیرهای جریان آب و روغن موجود در سرسیلندر
 
دلایل سوختن واشر سر سیلندر خودرو
 
از دلایل سوختن یا نیم‌سوز شدن واشر سر سیلندر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کم بودن آب رادیاتور
گرمای بیش از حد موتور خودرو و داغ شدن رادیاتور
مسدود بودن مسیر عبور آب
نامیزان بستن پیچ‌ها یا شل بودن آن‌ها
تاب داشتن سر سیلندر و ترکیدن آن
وجود نقص فنی در ترموستات
نقص در عملکرد پروانه خودرو و خنک نشدن آب رادیاتور به دلیل وجود رسوب
 
چگونه سر سیلندر را باز کنیم؟
 
برخی از علائم خرابی سرسیلندر را در بخش‌های قبل بیان کردیم و به راهکارهای مناسب مقابله و تعمیر آن‌‌ها اشاره شد. حال اگر سرسیلندر خودرو شما دچار مشکلاتی که قبلا اشاره کردیم، شد لازم است تا به تعمیر سرسیلندر بپردازید و این امر توسط تعمیرگاه‌های مجاز انجام شود. حال به منظور باز کردن یا تعویض سرسیلندر و واشر باید به نکات زیر توجه کرد:
 
قبل از باز کردن سر سیلندر اجازه دهید موتور خودرو خنک شود تا دچار تابیدگی نشود.
کلیه متعلقات و اجزا را جدا کنید.
کابل باطری را با احتیاط جدا کنید.
آب موتور را تخلیه کنید و ضد یخ را در ظرف تمیز بریزید.
کلیه اجزای بسته شده به سیلندر از قبیل لوله‌های لاستیکی، دلکو، مانیفولد دود و گاز، سوکت حرارت سنج و … را جدا کنید.
پیچ‌های درب سوپاپ را با احتیاط باز کنید.
میل اسبک و تایپت را از موتور خودرو جدا کنید.
پیچ‌های سر سیلندر را با استفاده از آچار بکس باز کنید و پس از تعمیر یا تعویض، این پیچ‌ها را به صورت ضربدری ببندید.
به منظور جدا کردن سرسیلندر به دلیل چسبندگی از چکش پلاستیکی استفاده کنید.
واشر کهنه را به طور کامل از روی سطح پاک کرده و برای بستن سرسیلندر حتما از واشر نو استفاده کنید.
مرجع: اسب بخار
کلمات کلیدی:  سر سیلندر عیب یابی
اپلیکیشن
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کپچر
مجله خبری و فروشگاه اینترنتی کپچر
دانلود
مقایسه خودرو
مقایسه خودرو
دانلود
مقایسه موتورسیکلت
مقایسه موتورسیکلت
دانلود
قیمت دلار
قیمت دلار
دانلود
قیمت دلار
بوم نقاشی آریسا
دانلود
نظر سنجی
کدام رنگ رنو کپچر را بیشتر می پسندید؟

  •    آشنایی با پلوس

  •    در کشورهای مختلف، با ۵۰ یورو چند کی ...

  •    توقف تولید 3 خودروی سواری در کشور

  •    معرفی مدل ویژه ای از کوئید توسط رنو

  •    اظهارات شبکه منوتو در خصوص سمند

  •    فرمان بشکن یا تلسکوپی خودرو چیست؟

  •    ارزیابی کلی کپچر بعد از گذشت ۸ ماه ...

  •    امضای قرارداد جدید خودرویی با فرانس ...

  •    اشتباهات رایجی که هنگام شستشوی خودر ...

  •    مفهوم واژه های مرسوم در حوزه واردات ...

  •    وضعیت فروش برندهای رنو ، نیسان و دا ...

  •    آموزش باز کردن دریچه فیلتر هوا داخل ...

آخرین نظرات
  • user
      محمد      18 ماه پیش

    عالی بود

  • حمید فتحی
      حمید (مدیر ارشد)      19 ماه پیش

    سلام دوست عزیز مصلما با ...

  • user
      علیرضا      20 ماه پیش

    خب لااقل دنا رو بعنوان نم ...

  • user
      امیر      20 ماه پیش

    ندارم

  • user
      مهری      22 ماه پیش

    تا بوده هنین بوده

  • حمید فتحی
      حمید (مدیر ارشد)      23 ماه پیش

    بله، متاسفانه حق با شماست